Workspace – na co si dát pozor

V tomto článku se zaměříme na kancelářskou práci, jelikož v dnešní době je tento typ výdělku jedním z nejčastějších. Jsou různé typy takovýchto pracovišť, za základní se považuje oddělená kancelář, kde je umístěn ideálně pouze jeden zaměstnanec, ale v praxi je to 1 – 4. Dalším trendem, který k nám přišel ze zahraničí je tzv. open space, což je velkoprostorová kancelář, kde jsou od sebe stoly rozděleny třeba jen zástěnou. Na takovém místě může pracovat až několik desítek lidí zároveň. Hodně oblíbené se poslední dobou stávají také tzv. home office, tedy práce z domova. 

Každý z těchto druhů pracovišť má svoje výhody a nevýhody, které ale mohou být pro každého jiné, jelikož jsme každý individualita, a proto máme i jiné preference pro své nejvhodnější pracovní prostředí. Přestože každému může vyhovovat jiný styl práce,Pavla Černá z tisknulevne.cz říká, že existují jisté podmínky, které by měly být alespoň z části splněny vždy.

Jaké jsou předpoklady pro efektivitu naší práce?  

Předpokladem pro naši efektivitu je, že pracovní místo alespoň minimálně splňuje požadavky na ergonomii práce. Židle by měla být dobře nastavená, tedy měla by umožňovat vzpřímené držení zad, čímž předejdeme zátěži zádových svalů. Dle pravidel ergonomie by stůl měl být vysoký asi 72cm, u žen o něco méně.  Důležité je správné nastavení obrazovky počítače, tedy tak, abychom se u práce nijak nehrbili a nekroutili. Měli bychom dodržovat přestávky, které je fajn proložit sem tak i nějakým tím cvikem na protažení. Pohyb a zároveň odpočinek je extrémně důležitý. Nechme odpočinout oči a mozek a protáhněme svaly, produktivita a chuť do dalších úkolů se podstatně zlepší. 

Ticho a klid jsou také esenciální pro kvalitně odvedenou práci, avšak to může být oříšek právě při práci z domova a v open space kancelářích, proto tato místa nejsou vhodná pro každého. V neposlední řadě je také velmi důležitá dostupnost pracovních pomůcek, tedy počítač, kancelářské potřeby, popřípadě tiskárna či kopírka.
Pokud se z jakéhokoliv důvodu necítíme komfortně, nepracujeme ani efektivně, stále hledáme možnosti, co bychom mohli dělat jiného než právě zadaný úkol, věnujeme se sociálním sítím, brouzdáme po internetu, povídáme si s kolegy nebo dětmi, jednoduše prokrastinujeme.

Jak se vybičovat k lepším výsledkům?

Dobré je najít si motivátora, třeba kolegu, který řeší stejný problém jako my. Nastavme si cíle, které chceme společně dosáhnout, snaha být lepší nám může pomoci se více soustředit na plnění plánu. Můžeme si na sebe také uplést bič, takový, abychom se nemohli moc vymlouvat, tedy seznámíme kolegy s tím, co uděláme vč. termínu. Zrovna tak, se odměňme, když splníme cíl, který jsme si dali – něco si kupme, ať už jídlo nebo třeba oblečení. Můžeme si také vytvořit pracovní rituál, tedy nastavme si prostředí a zvyky, které nám pomohou nastavit hlavu na práci. 

Závěrem je nutno říci, že není nic špatně na tom, pokud si od práce sem tam odběhneme, abychom si odpočinuli a zrelaxovali naši mysl. Prokrastinace je běžným jevem a děje se občas každému, je důležité se za malé prohřešky netrestat, to nás může vystresovat ještě více. 

Ať už pracujeme kdekoliv a máme jakékoliv metody, tak hlavně ať nás daná práce baví a jde nám od ruky a máme radost, pokud jí kvalitně odvedeme. 

Zdroje: 

https://www.bezpecnostprace.info/pracovni-urazy/ergonomie-pocitacoveho-pracoviste-a-zasady-bezpecnosti-prace-na-pc-aneb-jak-predejit-rsi-syndromu/

https://www.mvcr.cz/soubor/optimalni-pracovni-prostredi-pdf.aspx

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.